Wednesday 2 August 2017

De eerste (gekochte) miniatuur. My first (bought) miniature.

Mijn eerste aanwinst voor het poppenhuis waarvan nog geen enkele kamer gereed is voor inrichting,  is een tinnen klokje. Het is een Franse Comtoiseklok. De slinger en de kast van deze klokken zijn doorgaans van Latoenkoper (messing of geelkoper) gemaakt. Om te passen in het interieur dat ik in gedachte heb, moet dit klokje nog wel worden aangepast.

Ik ben van plan de rrolwerk versieringen op de slinger en de omkasting van de Comtoise te vergulden door het aanbrengen van bladgoud. Een vriend van mij is kunstenaar en werkt af en toe met bladgoud. Hij heeft mij toegezegd dat hij mij het aanbrengen van bladgoud gaat leren. Daar ben ik heel blij mee, want als ik dat onder de knie krijg zal ik het in komende projecten vaker kunnen toepassen.

De wijzerplaat zal ik wit schilderen met zwarte cijfers. Ik moet nog uitvogelen hoe ik de glans van emaille kan imiteren. Misschien lukt het al met gewone lak of vernis. De wijzers zal ik ook zwart maken of misschien toch zilverkleurig. Dat laatste weet ik nog niet.


This little Clock is my first purchased miniature. It is a small french Comtoise clock made of tinn. In real life the scrollwork decorations on the clock case and pendulum are made of messing. The aim was to imitate gold.

I intend to gild the pendulum and the clockcase myself. A friend of mine is an artist who sometimes works with gold leaf and he has offered me to help me with this. I will probably paint the clockface white with the roman numerals in black. I hope that with the right varnish or lacquer i will imitate the look of enamel properly.

No comments:

Post a Comment