Wednesday 2 August 2017

Hoe is Huis ter Swinnendael ontstaan? deel 2. - How does Huis ter Swinnendael come into existence? part 2.

Neo Gotische Grandeur? - Gothic Revival Grandeur?

Nadat ik het plan voor een Engels landhuis in Palladiaanse stijl had laten varen was ik weer terug bij af. Voor een Nederlands kasteel of huis wilde ik een stijl die niet algemeen is maar ook niet zo buitenissig zodat er niets voor te vinden is en ik alles zelf moet maken. Ik ben namelijk niet heel erg handig. :-)

doorsnede met links de neoromaanse vleugel met de eetzaal 
en rechts van de hal de neogotische grote zaal en keuken.

Om die reden koos ik voor de middeleeuwen. Of beter gezegd, het romantische ideaal van de middeleeuwen uit het eind van de 19e eeuw. Een tijd waar verschillende kastelen en landhuizen in neoromaanse en neogotische stijlen. Denk maar aan Kasteel de Haar in Nederland, Schloss Neuschwannstein en Schloss Löwenburg in Duitsland en Eastnor Castle en Eaton Hall in Engeland als een paar fraaie voorbeelden.

Ik heb mij verbeeld dat rond 1880 een rijke industrieel een vervallen landgoed kocht en een architect de opdracht heeft gegeven in plaats van het oude huis een klein kasteeltje in neogotische stijl te bouwen. Het doel is om de nieuwe rijkdom van de familie een oude glans te geven. Laten wij het Slot Swinnerloo noemen.

De plattegrond van de begane grond. 
 OP de plattegrond zie je dat ik de traditionele opstelling van kamers op een rij heb verlaten. Dat betekend wel dat het veel meer ruimte inneemt, maar ook dat het minder op een poppenhuis lijkt en meer op een maquette. Daarbij kan ik de omgang, de toegangspoort en de omsloten binnenhof weg laten zodat alleen het L-vormige kasteeltje over blijft.

 Hier het gevelaanzicht en de doorsnede in de lengte van het kasteel, gezien vanuit de tuin. Links zie je de kapel en rechts de zogenaamde donjon of grote toren met boven in de spits een duiventil. Het neoromaanse gedeelte dat zogenaamd het oudste deel zou zijn, is uit zandsteen blokken opgebouwd. Daarentegen zijn de neogotische gedeelten opgetrokken uit baksteen met speklagen van zandsteen.

Hier zie je het gevelaanzicht e de doorsnede van de Grote zaal en de keuken in de lengte. Ik vind het een geweldig ontwerp. Alleen voor een schaal van 1:12 is het plan te groot en te ambitieus om op dit ment te realiseren. Misschien dat ik ooit in de toekomst dit kasteeltje ooit ga bouwen. Maar mijn eerste poppenhuis zal iets minder ingewikkeld worden.

Ten slotte ben ik begonnen met het ontwerpen van een landhuis in een Hollands classicistische stijl. Dat laat ik de volgende keer zien. En als die ontwerpen af zijn kan ik gaan bouwen.

2 comments:

  1. Zo, die tekeningen zien er prachtig uit, professioneel! Grootse plannen, ik ben benieuwd wat uiteindelijk je gaat creëren, Huibrecht!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Ilona, dank je wel. De ontwerpen voor het uiteindelijke huis zijn bijna af. Ik hoop ze volgende week, na de beurs in Arnhem te laten zien.

      Huibrecht.

      Delete