Monday 9 October 2017

Manden weven - Weaving baskets


For reading the folowing text in another language, please use the 'Translate' tool in the top right.

Manden weven - Weaving baskets

Wie de poppenhuizen uit de 17e en 18e eeuw in het Rijksmuseum, het Haags Gemeentemuseum, het Centraal museum of het Frans Hals museum bezoekt, zal zien dat overal gevlochten manden, korven zijn gebruikt. Kleine en grote manden. Zoals wasmanden in de linnenkamer, manden in de voorraadkelders, maar ook vuur en luiermanden in de chique slaapkamers en kraamkamers van de bewoners. Ik wil zelf proberen verschillende manden en korven te maken voor Swinnendael. Eerst een paar simpele manden om de techniek onder de knie te krijgen. Daarna de wat meer ingewikkelde ontwerpen voor de mooie kamers. En de manden die niet goed genoeg zijn, kunnen nog altijd een plek op de zolder krijgen. 😊

Je kan verschillende materialen gebruiken. Ik gebruik hier papierdraad en keukengaren. Beiden in een naturel kleur. Die kleur komt het dichtst bij de kleur van wilgentenen. Ik vind het resultaat van geverfde miniatuurmanden niet zo mooi. En de oude mandjes in de musea zijn ook zelden geverfd. Voor de eerste mand begon ik met zeven strengen papierdraad die ik drie om vier vast hield en heb gefixeerd met garen. Dit heb ik zonder lijm gedaan, hoewel lijm gebruiken wel makkelijker is.


Nadat de strengen gefixeerd zijn door de garen er een aantal maal omheen te winden kan het weven beginnen. Spreid de strengen papierdraad tot een stervorm. Pak een draad met een lengte van een paar meter.neem de uiteinden in één hand samen en pak met je andere hand het midden van de lengte garen beet. Schuif dit tussen twee strengen. Vlecht nu beide helften van de garen om de volgende streng door de onderste draad neer boven te hakken en de bovenste draad naar onderen.


Na een paar keer rond te zijn gegaan kan je de strengen papierdraad met een tangetje in een rechte hoek ombuigen. Als je nu verder gaat met weven, vorm je de wand van de mand. Vooral nu krijg je soms het gevoel dat je met een kleine octopus aan het worstelen bent. Maar niet getreurd, een paar meter keukengaren verder en je hebt iets dat op onderstaande lijkt.


 Ik heb de resterende stukken papierdraad naar beneden en naar binnen gevouwen om het weefwerk op zijn plaats te houden. Na het afknippen van deze stukken heb ik een geweven bandje erop gelijmd als rand.

Vier strengen heb ik iets langer gelaten om handvatten van te maken. Qua formaat lijkt mij dit een mooie mand om hout voor de open haarden in te vervoeren. Tot nu toe heb ik drie manden gemaakt. Alle drie hebben een ander formaat en een andere afwerking van de rand gekregen. Binnenkort wil ik een paar linnenmanden en een eendenkorf maken. Die zullen iets verfijnder worden dan de huidige manden.


Ik heb de beschrijving van het weven beperkt gehouden. Op internet zijn verschillende prima tutorials te vinden om zelf aan de slag te gaan. Zoals bijvoorbeeld op de site van the spruce. Heel veel bruikbare informatie en andere tutorials staan bijvoorbeeld ook op: http://jicolin.free.fr/en/techvannerie.html.

Ik hou jullie op de hoogte maar dit was het voor nu.



4 comments:

  1. Hallo Huibrecht
    Bedankt voor de geweldige tutorial. Uw manden zijn prachtig gemaakt en uw instructies en afbeeldingen waren zeer duidelijk. Ik zal deze techniek zeker een dag proberen.
    Grote knuffel
    Giac

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello Giac,

      Thank you for your compliment, And good luck with weaving.

      Delete