Sunday 1 October 2017

De Grand Tour van Polyander Carel Zonneschut


Gisteren ben ik voor het eerst naar de DHN beurs in Arnhem geweest. Ik vond het geweldig. De Beurs is een echt walhalla waar ik van de ene in de andere verbazing viel. Ik heb enorm veel fraaie miniaturen gezien en met heel veel vriendelijke en interessante miniaturisten gesproken. Het was heel interessant om met deze vaklui te praten. Velen hebben mij hele goede tips gegeven waar ik veel aan hoop te hebben. 

Ik heb mij heel erg moeten inhouden om niet heel veel van de fraaie miniaturen te kopen die ik op termijn zeker wil hebben. :-) Sparen voor al dat moois is het devies! Ik heb me niet helemaal kunnen onthouden van het doen van aankopen. Deze drie zilveren beeldjes op Zwart houten voeten kon ik niet laten staan.

De beelden zijn kopieën van 3 beroemde standbeelden die in Italië zijn te bezichtigen. Van links naar rechts zijn het:
  1. De David van Michelangelo; te vinden in Florence op zowel het Plaza del Signoria (kopie) als de Gelleria dell'Academia (het origineel)
  2. De Belvedere Apollo; Een beeld uit de antieke oudheid. Opgegraven in de renaissance en te bezichtigen in het Belvedere in het Vaticaan.
  3. De David van Donatello; Met het zwaard in de hand en nonchalant staand op het afgehouwen hoofd van Goliath. Ook te bezzichtigen in Florence.
Donatello's beeld staat iets apart omdat hij een andere voet heeft dan de linker twee. In de achttiende eeuw was het gebruikelijk voor zonen in familie's,zoals de Zonneschuts die op Swinnendael wonen, om een Grand Tour te maken door Europa. Vooral Florence, Venetië en Rome waren bestemmingen die op het lijstje met "must see's" stonden. 

Paul (Polyander) Carel Zonneschut
(portret uit de digitale collectie van The Metropolitan Museum of Art)

Polyander Carel Zonneschut, heer van Swinnendael, heeft in zijn jeugd ook zo'n reis gemaakt en dit zijn een paar van de souvenirs die hij mee terug heeft genomen. Ik weet nog niet precies waar, maar ze gaan een mooi plaatsje krijgen!

7 comments:

  1. thank you for this report of Arnhem and these three magnificent statues! What beautiful memories!
    hugs

    ReplyDelete
  2. Hallo Huibrecht,
    Ik ben verliefd op die beelden. ze zijn prachtig gemaakt. Ik kan niet wachten om ze te zien in je miniatuurproject.
    Grote knuffel
    Giac

    ReplyDelete
  3. Hello Giac,

    Thank you! Yes I really like them as well. They will get a good place, I promiss.

    ReplyDelete
  4. I found some miniature statues as cake 'favors' or 'feves' as we say in France on Etsy ,,,just an idea ( ValueARTifacts ) xxx

    ReplyDelete
  5. Thank you for the tip Mrs. M. I know of the feves but mostly the sell the modern ones which are quite crude. I do look for them from time to time. I did buy a yellow parrot once. It will make a fine polychrome porcelain figurine.

    Huibrecht

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes you have to be very selectif, I found some good egyptien ones for my Sir John Soane room and four white statues and a winged Victory to put on a plinth. I have a large winged Victory in my own house in the window. I also have some quite good parrots that I am thinking of painting white and setting on small gold ( or white ) consoles above the fireplace in the chinese room ,,, hugggs

      Delete