Monday 4 June 2018

Maquette: De privé appartementen - The private appartments

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie interesse en reacties op mijn project. Verder een hartelijk welkom aan Mieke Miniatuur & José Cardoso Brito als nieuwe volgers van mijn blog.


De eerste verdieping bevat de privévertrekken van Huis ter Swinnendael. Tenzij gasten blijven logeren, of door de heer des huizes in de bibliotheek worden uitgenodigd, komt hier niemand behalve de familie en het personeel.  De kamers zijn nog steeds ruim en hoog, maar kleiner en intiemer ingericht dan de vertrekken op de bel-etage.

The privé-vertrekken van bovenaf - The private appartments seen from above

Via de trap in de hal komt men op de bovenverdieping van de kunstgalerij. Op de eerste verdieping. Aan weerszijden van de galerij ligt een appartement bestaande uit een overloop en twee vertrekken. Links ligt het appartement van de heer des huizes, terwijl aan de rechterzijde het appartement van de vrouw des huizes ligt.

Sinds de Bataafse revolutie van 1795 praten Polyander Carel en zijn vrouw Lijsbeth niet meer zo veel met elkaar en delen ze ook het bed niet meer. De reden daarvoor wordt in een latere post uitgelegd. Laten we eerst eens naar de kamers gaan kijken.

De 1e etage - the second floor.

Het herenappartement:
De overloop:
De overloop is niet meer dan een gang waar wat schilderijen hangen en een stoeltje, of een consoletafel tegen de muur staat. Van hieruit kan men de slaapkamer van Polyander Carel binnengaan of de bibliotheek. Omdat er weinig direct daglicht binnenkomt, zoals in de kunstgalerij, zijn de kleuren hier licht gehouden. veel wit en lichtgrijs, en een roze zijden wandbespanning. Bij de herinrichting in 1772 zijn de oude bovendeurstukken vervangen door spelende putti.

De overloop - the landing

De blauwe slaapkamer: (nr. 15)
De slaapkamer van de heer des huizes. Deze kamer is in de Louis XVI stijl ingericht. Het wordt de blauwe kamer genoemd vanwege het blauw geschilderde houtwerk. De bovendeurstukken stellen twee medaillons met dameshoofden voor, die geschilderd zijn als cameeën. Boven de spiegel op de schouwboezem is ook een schildering in camee aangebracht. Verder zijn de wanden in de buitenmuren voorzien van houten wandbetimmeringen en de wanden in de binnenmuren voorzien van een zijden wandbespanning. Tot in de 19e eeuw was het niet gebruikelijk om stoffen wandbekleding tegen de buitenmuren aan te brengen omdat de stoffen  kostbaar waren en het risico op beschimmelen te groot was. 17e eeuwse huizen en kastelen kenden namelijk nog geen spouwmuren.

De blauwe slaapkamer - The blue room

Het model van het bed dat in deze kamer zou moeten komen heb ik helaas nog niet in elkaar kunnen zetten. Ik wilde alleen niet langer wachten met deze update. dus hier een plaatje samen met het groene bed om je een idee te geven van hoe het bed er ongeveer uit komt te zien.

Groen bed & blauw bed - Green bed & blue bed.

De bibliotheek: (nr. 14)
Deze ruimte bevat de boeken en prentencollectie van Polyander Carel. Nu hij sinds de Bataafse opstand geen openbare ambten meer bekleedt, wijdt hij veel tijd aan zijn hobby's zoals geschiedenis, geografie, scheikunde en astronomie. Daarom hangen aan de wanden enkele landkaarten, en astronomische afbeeldingen. Verder hangen er ook twee schilderijen met scenes uit Venetië. Die heeft Polyander Carel meegenomen tijdens de grand tour die hij maakte toen hij nog jong was.

De bibliotheek - The library
Polyander Carel is een product van de verlichting en geïnteresseerd in alle ontwikkelingen in verschillende takken van de wetenschap. Hij besteld en leest allerlei boeken over wetenschappelijke doorbraken en theorieën. Hij bestudeert de maan en sterren vanaf zijn balkon, experimenteert met chemicaliën, en doet natuurkundige proeven met elektriciteit en magnetisme. 

De vierde muur - The fourth wall

Als vermogend man heeft hij de middelen om deze liefhebberijen te financieren en dure wetenschappelijke instrumenten aan te schaffen om zelf experimenten uit te kunnen voeren. In de ruimte moeten daarom naast boekenkasten ook een paar globes, een telescoop, scheikundige opstellingen met glazen kolven retorten en een destilleerkolom komen, evenals een leidse fles en een condensator.

Het damesappartement:

De overloop:
Deze overloop is min of meer hetzelfde als de overloop aan de overkant van de kunstgalerij. Hier hangen alleen andere schilderijen en zijn andere voorstellingen op de bovendeurstukken geschilderd dan op de overloop bij het herenappartement.

De overloop met Lijsbeth - The landing with Lijsbeth

De marmeren slaapkamer: (nr. 12)
De marmeren slaapkamer wordt soms ook wel de rode slaapkamer genoemd. De inrichting is nog vrijwel het originele Louis XIV decor uit de 17e eeuw. Het is geïnspireerd op het interieur van de Mercurius salon in Versailles en de ontwerpen van Daniël Marot. Alleen bestaat het marmer hier uit beschilderde houten panelen. De alkoof voor het bed is bekleed met wandtapijten. Het hemelbed zal worden bekleedt met groene zijde en is omringd met een verguld hek. De spiegeldeuren geven links toegang tot de kleedkamer en rechts tot de overloop.

Deze kamer is groter dan de blauwe slaapkamer en was oorspronkelijk voorbehouden voor belangrijke gasten als die blijven logeren. Nu is het, het domein van de vrouw des huizes. Lijsbeth Zonneschut heeft hier een klein spinet of een clavichord om te mussiceren

De marmeren slaapkamer - The marble bedroom

De kleedkamer: (nr. 13)
De kleedkamer is een kabinet dat bij de marmeren slaapkamer hoort. Hier Kleedt Lijsbeth zich om en poedert ze haar pruiken. Verder komt er bij de open haard een houten badkuip te staan zoals in de badkamer van Queen Caroline in Hampton Court Palace. Verder komt er een dagbed te staan waarop Lijsbeth overdag een schoonheidsslaapje kan doen als zij dit wil.

De kleedkamer - The dressing room

En tot slot de hele achtergevel met de deurtjes verwijderd. Zo zal het poppenhuis eruit zien als de achterzijde is geopend. Dat is het voor nu. Dank jullie wel voor jullie bezoek en tot de volgende post!

Huis ter Swinnendael in volle glorie - The house in full glory.




17 comments:

  1. Le projet devient de plus en plus prestigieux, je suis impatient de le découvrir "en réel"

    ReplyDelete
  2. Je hebt hier jouw huis heel duidelijk geschetst, zoals je het in jouw hoofd hebt, Huibrecht. Het verhaal dat bij het huis hoort, is interessant en dat kan weer een enorme inspiratiebron zijn tijdens de bouw ervan. Ik vind de vormgeving (zoals jij het hier laat zien op jouw blog) interessant en het spreekt tot mijn verbeelding. Het bouwen van dit huis zal inderdaad veel tijd, zo niet jaren, in beslag gaan nemen, maar het zal ook veel ontspanning en leermomenten over van alles gaan opleveren. Denk aan: hoe los ik bepaalde (bouwtechnische) problemen op en als iets niet te realiseren valt, hoe kan ik dat ombuigen naar iets dat toch dicht bij mijn doel ligt....
    Kortom een heel interessant project om te volgen.
    Groetjes, Ilona

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank je wel Ilona, Het verhaal van de bewoners kwam min of meer als vanzelf naar boven toen ik schetsen begon te maken van een buitenplaats in Classicistische stijl. De bouwtechnische vragen zijn wat lastiger te beantwoorden. Voor een realistische muurdikte zou ik muren van 4 centimeter dik moeten maken. Maar dat is best wel veel op het geheel van het ontwerp. En verder wil ik het huis uit drie losse delen laten bestaan die het vervoeren t.z.t. zullen vergemakkelijken. Maar ja, hoe doe je dat? Daar ben ik nu vooral tijd aan kwijt. En wat de duur van jaren betreft. Ik ga uit van een minimum van 10 jaar. :-)

      Delete
  3. De heer des huizes heeft fascinerende hobbies! Dit hele project is zo interessant, en je verhaal over de bewoners maakt het nog veel leuker :-). De maquette op zich is sowieso al prachtig, ik kijk echt uit naar de verdere ontwikkelingen!
    Ik wou je ook nog bedanken voor de uitleg die je gaf op Ilona's blog over de nieuwe privacywet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank, Millicent. En de uitleg is graag gedaan. Het is nieuwe materie en de voorgestelde boetes schrikken af maar daarom moeten we niet onnodig in paniek geraken.

      Delete
  4. Het wordt een mega project! Maar wel prachtig, te oordelen naar de maquette. Hoe hoog zijn de kamers op de bel-etage en de eerste verdieping? En hoe groot wordt het geheel ongeveer?
    Het verhaal dat je erbij verzint maakt het interessanter. Die namen! Vooral Polyander, erg leuk. Namen waren vroeger toch veel mooier dan nu. Zo las ik net een artikel over een Amsterdamse tinnegieter die in 1741 trouwde met Alida Indischeraven (of Indische Raven). Geweldige achternaam, nooit eerder gehoord.
    Wat ik verder erg leuk vind zijn de doorkijkjes en de kleinere kamers, de pruikenmaker en de kleedkamer. Omdat je varieert met het formaat van de kamers maar toch de symmetrie behoudt wordt het geheel nog interessanter om naar te kijken. Heel mooi zover Huibrecht!

    ReplyDelete
  5. Hallo Josje,

    Het wordt inderdaad een behoorlijk groot project. :-s
    De hoogte van de dienstvertrekken wordt 23 cm (2,7 meter). De vertrekken op de bel-etage worden 38 cm (4,6 meter) hoog en de vertrekken op de eerste verdieping worden 30 cm hoog (3,6 meter). De zoldering heb ik nog niet definitief bepaald maar inclusief de schoorstenen wordt het geheel ongeveer 1,40 meter hoog.

    Ik heb het geheel zo ontworpen dat het uit drie vleugels bestaat die precies in elkaar moeten passen. De linkervleugel, met de Eetkamer, de middenvleugel met het trappenhuis en de kunstgalerij en de rechtervleugel met de grote salon. Ik ga beginnen met de linkervleugel en hoop dit weekeinde het eerste hout te verzagen voor de 'roomboxes' van de rentmeesterskamer en de kookkeuken.

    Wat leuk dat je het verhaal rond de bewoners interessant vind. Dit verhaal, dat ik binnenkort in zijn geheel zal vertellen, ontstond min of meer automatisch bij het ontwerpen van het huis en zijn indeling. Ik wilde een familiewapen in de gevel verwerken en een motto verzinnen. Het definitieve wapen werd een zilveren zon op een blauw veld voor Polyander en een gouden kwartel op een zwart/wit golvend veld. De familiespreuk is "Cum Grano Salis" oftewel neem alles niet e serieus. :-) En vandaar rolde het verhaal er min of meer vanzelf uit. :-)

    En ja, je hebt gelijk. Er werden vroeger schitterende namen gebruikt en schrijfwijzen die wij nu nauwelijks nog hebben. Indischeraven is inderdaad een hele mooie. Het zou misschien ook een afgeleide van Indischer have(n) kunnen zijn? "haven" in de zin van een plaatsreferentie. of "have' als zij goederen uit de oost verhandelden? Die naam alleen geeft veel aanknopingspunten voor een mooi verhaal. Ik heb gezien dat jij voor jouw huis aan het Singel ook een geschiedenis hebt geschreven. Ik heb het met veel plezier gelezen.

    En tot slot, symmetrie was voor mij heel belangrijk. Al wilde ik niet dat het huis perfect spiegelbeeldig zou worden als bij een Palladiaans ontwerp. ik ben blij met het resultaat en dat jij het hebt opgemerkt.

    Ik hoop dat het vervolg van dit project net zo zal bekoren.

    ReplyDelete
  6. Quel magnifique projet que cette maison d'humaniste! les teintes lumineuses me plaisent beaucoup et les décorations murales sont splendides. Merci Huibrecht de nous plonger dans ce XIII éme siècle néerlandais.
    amicalement

    ReplyDelete
  7. Hallo Hubreicht,
    Ik hou van de plannen voor je gebouw. de stroom van de kamers is goed gepland en de ideeën die je hebt voor het afwerken van de kamers zijn spectaculair. dit wordt een ongelooflijk poppenhuis. De laatste foto van het huis in volle glorie is prachtig.
    Grote knuffel
    Giac

    ReplyDelete
  8. Goodness this is already a house, I am so impressed. I also did a maquette in foam board in order to build my staircase within , so I could make mistakes until the real build in wood. You are going to have so much fun decorating this house with paintings and porcelaine , can't wait to see more ,,,, I am slowly going through all your posts, huggs

    ReplyDelete
  9. Thank you for this kind remark mrs. M. The maquette dit show me some errors in dimensions and such. Naturally the decor of the rooms is not set in stone. The small salon for instance wil get a rococo interior and no longer the original baroque decor I had planned. The colourscheme will still consist of greens with details in gold and ivory. But the greens will be softer and more powdery than the bolder colours I had originally planned.

    Huibrecht

    ReplyDelete
    Replies
    1. Colour is so tricky as the rooms have also to flow from one to the other and not look out of sinc. The other problem is when these houses were built the colours really popped but what we see today has faded or transformed, either through sunlight or the chemicals have turned. A friend once made the costumes for a Napoleonic play here in Paris and she did them as if they were 'new' contemporary to the play. The director then washed them all with some bleach as he jsut didn't understand the brightness. Either you choose the colour as was or as ther now are. Last night I had fun 'ageing' my first painted wall and am really pleased with the effect, but lots of work ! Worth it though ,,,, hugggsss

      Delete
    2. Thank you for the advice. I agree that one should not over romantisize things in miniature. But in the case of Swinnendael the scene is set in 1806 but the house is built circa 1675. So the rooms that have their original (Dutch) William & Mary/baroque interior are over 100 years old and have more muted colours than when they were fresh. The rococo rooms are already give or take 50 years old. The modern louis xvi rooms wil be newest and thereforehave the freshest and boldest colours.

      Hugs.

      Huibrecht

      Delete
    3. That's a great approach, I am sure it will be perfect. I think that my next project in the year 2050 ! will be a ruined chateau with broken ceiling and floors but still beautiful but faded. BUT as time has shown me it could change. I re watched 'the Miniaturist' the other day and thought how nice to make a Baby House like that and then again I love Swedish manor houses ,, Who knows ! huggs

      Delete
    4. I like both ideas! Mulvany& Rogers made a babyhouse as a commision where every room had its own period style. It started with tudor or renaissance and ended with art deco or the style moderne. So why not make a babyhouse in the gustavian style? I think that would be a first. And it would certainly result in a very elegant affair. Hugs,

      Huibrecht

      Delete
    5. Maybe you read the post where I explained that I had to make some miniatures for Louis Vuitton years ago and that sparked the idea to make my own minis one day. When I began I really thought it through and wanted to make a house that was different from any other I had seen and bought all the books I could find and studied them. In the end I decided that as it would take a few years to make I should just make the house I would like to live in instead of trying to be different. As I design my house in my head I imagine myself walking around, going upstairs, opening drawers etc I do get a bit carried away and Wonder if the lighting os good for reading or if a ceiling is high enough and if the stairs are easy to climb. I have to keep reminding myself that no one will actually enter this house ! It's wonderful to dream. The one piece of info I wish I had received was how much space the house will take up, how heavy it will be etc. Hugggss

      Delete