Tuesday 6 March 2018

Dollshouse Arnhem show maart 2018

Allereerst wil ik mijn nieuwe volger welkom heten en iedereen bedanken voor jullie reacties op mijn vorige post.

Afgelopen zondag heb ik de Beurs in de Arnhemse Eusebiuskerk bezocht. Het was voor mij de tweede keer dat ik in Arnhem  ben geweest en voor mij is  de beurs nog altijd even magisch. Heel veel interessante en mooie miniaturen gezien, en met verschillende miniaturisten gesproken. Waaronder Diane MeijboomUrsula Dyrbye-SkovstedEsmé Hofman, Tine Krijnen en diverse anderen. Bij toeval ontmoette ik ook Josje, van 'A beautiful World.' Het was heel erg leuk en inspirerend om met elkaar kennis te maken. :-)


Wat verder nog heel bijzonder was op deze beurs was Het Rembrandthuis in miniatuur. Het hele huis in Amsterdam is in miniatuur nagemaakt. Echt meer dan de moeite waard. Nu het huis af is wordt het geschonken aan museum Het Rembrandthuis in Amsterdam. Dus wie het museum bezoekt, kan het prachtige (meer dan manshoge) miniatuur daar binnenkort bewonderen.

Helaas zijn mijn foto's van die dag mislukt doordat ik zonder het te weten een filter had ingeschakeld op mijn telefoon. :-(  Maar ik heb de herinneringen nog. Ik heb veel inspiratie opgedaan voor het bouwen van Huis ter Swinnendael.

Ik heb een paar miniaturen gekocht. Ten eerste drie speculaasplanken bij Arjen Spinhoven. Zijn laser-cut miniaturen zijn erg mooi. Ik kon deze speculaasplankjes niet laten liggen. In het echte leven heb ik een paar oude koekplanken uit het eind van de 19e eeuw. Die gebruik ik elk jaar om in november speculaas te bakken voor de weken voorafgaand aan het sinterklaasfeest. Hieronder twee foto's van een paar van deze speculazen voordat ze de oven ingingen.

Twee bloemenmanden, een galjoen en een druiventros.


Twee ruiters, een mand met bloemen en fruit en een haan.

De drie planken van Arjan Spinhoven stellen een sint, een vis en een plank met kleine speculaasjes voor. Het zijn stuk voor stuk oude voorstellingen die al eeuwen terugkomen in koekplanken. De planken liggen op mijn boekje over de geschiedenis van koekplanken van J.J. Schilstra. Daarnaast heb ik ook een bouwpakketje gekocht van een bordenrek uit de 17e eeuw.


Gezien mijn grote voorliefde voor speculaas (gekruid met speculaaskruiden naar eigen recept) is het passend dat ik dit als eerste miniaturen voor de keuken van Huis ter Swinnendael heb gekocht. Wat de keuken betreft, dit is de mock up voor de kookkeuken van Huis ter Swinnendael. Ik wil volgende week de hele kelderverdieping aan jullie laten zien.


Ten slotte heb ik bij Tine Krijnen een beginnersset boekbinden gekocht. Zo kan ik zelf proberen miniatuurboeken te maken. Ik heb er heel veel zin in. Huis ter Swinnedael zal beschikken over een bibliotheek. Daarvoor zal ik veel boeken nodig hebben. Verder zal ik ook boeken nodig hebben voor de rentmeesterskamer. Grote kasboeken en grootboeken voor de boekhouding van het landgoed.


Dat is het voor nu. Dank jullie wel voor jullie bezoek en tot de volgende post!

Huibrecht

12 comments:

  1. De speculaasplankjes zijn echte kunstwerkjes, zo mooi! Ik kijk uit naar je eerste miniatuurboeken!

    ReplyDelete
  2. Hallo Millicent, dank je wel. :-) ik heb nog gekeken naar 1:6 miniaturen in Arnhem maar heb maar twee stands gezien waar onder andere dit soort miniaturen werden aangeboden.Niet genoeg voor de reis vanuit Antwerpen te rechtvaardigen, vrees ik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedankt om te kijken in ieder geval :-). Tja, ik zal aangewezen blijven op Ebay en Etsy vrees ik :-).

      Delete
  3. Vous avez fait d’intéressants achats, le travail de Arjen est incroyable et merci de nous avoir fait découvrir la maison de Rembrandt. Je suis très curieux de voir vos livres, le matériel acheté semble très beau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cher Jean-Claude, merci pour votre réponse. La maison de Rembrandt est encore plus belle dans la vraie vie que dans les photos. Très agréable de le voir avant qu'il ne soit donné au musée. Les livres arrivent bientôt, mon ami.

      Delete
  4. Fijn, dat je zo genoten hebt op de beurs in Arnhem, Huibrecht, er was inderdaad zoveel moois te bewonderen!
    Jouw real life speculaasplanken zijn van een klasse apart, zo mooi en om jaloers op te worden. Ze zullen prachtige speculaas(poppen) geven, eigenlijk zonde om ze op te eten ;)!
    Geniet van jouw nieuwe miniatuur aanwinsten, we zullen hier, op jouw blog, het resultaat nog wel eens zien.
    Groet, Ilona

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Ilona, dank je wel. Ik lees op jouw blog dat jij ook een fijn bezoek hebt gehad en vele mooie aankopen hebt gedaan.
      Ik ben ook heel blij met mijn planken. De handgesneden en gestoken planken uit de 19e eeuw zijn vaak veel gedetailleerder dan 20e eeuse planken. Soms zijn ze nog voor een heel redelijke prijs te vinden op rommelmarkten. 18e eeuwse planken zijn pas echt zeldzaam en hun prijzen zijn navenant. Die liggen doorgaans buiten mijn budget. Zij behoren vaak tot de fraaiste en meest gedetailleerde koekplanken die er nog zijn. Het bakkerijmuseum heeft echt een topcollectie.
      Het is trouwens helemaal niet zonde om de speculazen op te eten hoor. Juist een reden om er nog een paar te bakken. :-)

      Delete
  5. thank you for this report and the links that allow me to discover talented miniaturists! You have made wonderful purchases!

    ReplyDelete
  6. Wat een prachtige speculazen. Ik kan me voorstellen dat het ieder jaar een feest is om zulke mooie planken te kunnen gebruiken. Leuk dat je Arjen's speculaasplankjes nu in je miniatuurkeuken gaat gebruiken.
    Ik vond het echt aardig dat je me aansprak op de beurs Huibrecht, erg leuk om jou te leren kennen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Josje, ik heb er inderdaad elk jaar plezier in om deze antieke koekplanken te gebruiken voor speculazen.

      Ik vond het ook erg gezellig om jou te ontmoeten op de beurs en kennis met jou te maken. Het was erg leuk om met elkaar te praten en ideeën uit te wisselen.

      Delete
  7. I spent last xmas at my mothers house cutting out book covers and glueing them to card, now all I have to do is fill them and age them a bit. Houses need LOTS of books !!! but it can be fun. I bought my covers on Etsy download. xxx

    ReplyDelete
  8. Indeed Mrs. M! Especialy sir Zonneschut's study will be full of them. but also ledgers and books will be needed in the stewards room. I plan to make simple book blocks as well as full miniature books. Those can be strewn around where and when nescesary. :-)

    Huibrecht

    ReplyDelete